måndag 27 september 2010

En hel värld bort!

Kära syster är i Japan. Jag har svårt att få bilden av henne omgiven av Hello Kitty-dockor ur huvudet. Jag är dock inte säker på att hon träffat på en enda Kitty sen hon kom dit.

Satt uppe halva natten och språkade med henne. Efter att ha spenderat hela helgen i hennes lägenhet. Vilken frihet att kunna ta hem folk hur som helst.

Hon har på mycket kort tid:
- sett Japans kejsare*.
- levt igenom en jordbävning.
- känt sig hotad till livet både av ett fiskstim** och en hårtork ***.

Det går vilt till i Japan. Jag säger då det.


*
Jaja, jag ska ta och vila mig nu i alla fall. Som om jag gjort något annat än att sova och ligga/sitta och inte sova sedan jag åkte.. Jo, jag har tagit en kortare runda genom Chiba. Och sett kejsaren som sagt, men det gjorde jag utanför hotellet där han åkte förbi. Jag fick en japansk flagga av en hojtande japan som han tyckte att jag skulle vifta med, men då visste jag inte vad som skulle hända, så det ville jag inte. Det var fullt med poliser och jag hade sett en (visserligen väldigt lugn och sansad) demonstration tidigare och jag ville inte bli inblandad i eventuell revolution eller för den delen något upplopp, ens om det vore ett lugnt och sansat sådant. Men jag fick behålla flaggan. Souvenir!


**
Fiskarna, förresten: läskiga. Ungefär som änder i det att de skockade sig kring en för de ville ha mat. Som hundar i det att de aktivt tiggde mat (öppnade och stängde munnarna, som för övrigt hade små mustacher eller tentakler). Som LÄSKIGA i det att de såg ut att vilja äta upp mig lika gärna som något annat. Liksom som de där fiskespelen med magneter fast på riktigt. Ny skräckfilm: dundundun *det är inte fåglarna* dundundundun *det är inte hajen* dundundundun *det är* dundun *FISKARNA* aaah!!! eck! gah! iiiiiih! DUNDUNDUN (blackout).


***
I mitt badrum på hotellrummet finns det en hårtork, en sån där som sitter monterad på väggen. Så här står det på hållaren:
DANGER
KEEP AWAY FROM WATER
To prevent death by electric shock.
- Never use while taking a bath.
- Never use near a sink filled with water.
- Never use with a wet hand or on a wet floor.
..and I keep thinking "shouldn't use it on wet hair either, just to be safe"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar