måndag 30 november 2009

365 små saker...

Jag har haft en deal med mig själv som det har gått lite si och så med på sistone. Jag hade en plan på att göra mig av med en sak om dagen. Det höll i ganska många dagar faktiskt, och vissa dagar var det mer än en pryl som åkte. Men nu har det stått stilla ett tag och det är, liksom så mycket annat, frustrerande.

Jag flyttade för tre och en halv månad sen. Om två veckor flyttar jag igen. Vid det här laget äger jag rätt så mycket färre saker och det märks skillnad men just nu känner jag ändå viss oro över hur jag ska kunna få med allt. Det är så många saker kvar. Så väldigt, väldigt många saker.

Man har ju det, efter några års samboliv. Speciellt om man kombinerar det med att vara en ångesthamster och allmänt intresserad av hantverk som kräver sina saker. Fast jag inser ju att jag går till överdrift. Ingen annan jag känner har två knyppeldynor. Bara jag.

Jag rensar ut, slänger och ger till nära, kära och läkarmissionen. Tänker att nån annan får nån glädje av allt på så vis. Det enda jag faktiskt har sålt är min råttbur. Det kändes bra, till slut. När den väl kommit iväg. Det är enklare att ge bort och slänga.

Jag samlar mig, tror att jag kommer få ett ryck snart och häva ut en hel massa grejer. Det är i alla fall vad jag hoppas på för det har stått lite för still nu ett tag. Alldeles precis nu har jag ett par saker i huvudet. Dels en hel resväska full med efsingar som jag fått av min mor. Dem tänker jag slänga. Med tanke på att jag har en tre gånger så stor väska full med garnnystan är det inte något jag lider sådan brist på att jag tvunget måste spara gamla garnändar. En annan sak är en skokartong som tidigare innehöll en klänning jag redan gett bort. Vet inte varför kartongen är kvar riktigt. Har nog att göra med att det kändes lite häftigt med en så stor skokartong. Den innehöll ursprungligen ett par stövlar.

Jag har fortfarande ett par lådor här och där som jag inte riktigt kan sätta fingret på vad de innehåller om jag inte tjuvkikar. Ibland har jag bara konceptet klart för mig, men inte detaljerna. Tex modistgrejer. Jag vet inte vad jag har för material där men så vitt jag vet är det sånt lådan innehåller, den som ligger överst på bokhyllan, strax under taket. Har inte tittat i den på några månader nu... Några gamla tomma sprayfärgsburkar kan man ju också slänga utan att tripperkolla att färgen verkligen är slut. Överlag har jag (och min familj) svårt för att slänga verktyg och material. Instrument likaså.

Jag har ingen aning om vad som finns i den gröna pärmen. Hela livet blir förvirrat om man samlar på sig så mycket skräp att man inte längre har koll på det. Allting blir rörigt. Kärlekslivet, vänskapsrelationer, hemmet, arbetet, skolan, fritidsprojekt. Allting. Och så försöker man bringa ordning i röran med hjälp av praktisk förvaring. Det är det som är inne nu. Tyvärr funkar det inte så. Röra som man stänger in i en låda blir aggressiv och kastar sig över en med dubbel kraft när man väl vågar glänta på locket. Det är lika bra att titta i den gröna pärmen direkt och innehåller den inget fantastiskt livsviktigt är det lika bra att slänga skiten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar