söndag 8 augusti 2010

En reaktion och ett svar på det.

Jag fick ett mail:

"angående männen om de kan bärga sig osv. ... önskar jag säga min åsikt att jag tycker båda bär ansvaret både mannen (karl) och kvinnan/fickan för att minska ett oönskad händelse... (det kan vara kläder, sättet man rör sig,blickar, med mera) man önskar att karlar kunde ta ansvaret helt själv men tyvärr det inte är så lyckad hela tiden,... men jag menar definitiv inte att vara poly betyder att folk kan uppfatta och bete sig hur som helst för att t ex jag älskar mer än en man i mitt äktenskap. Men människan är full av gåtor och gåvor."

Jag kan inte förstå hur du tänker när du skriver att en kvinnas kläder, blickar och rörelser kan rättfärdiga ett övergrepp. Ett nej är ett nej oavsett hur man tidigare agerat. Sex är ett samspel så att det skulle vara ok att ta nån som TIDIGARE gett sken av att vilja men sen inte är med i leken, vare sig det är att hon/han däckat eller säger stopp är fullkomligt absurt! Ansvaret för ett övergrepp ligger inte på den utsatta, eftersom ett övergrepp är ett steg ifrån vad som är ok och man ska kunna räkna med att alla beter sig ok eftersom vi är människor som vare sig vi gillar det eller inte lever tillsammans och därmed behöver samexistera. Då den som begår övergreppet tycker att det är mer ok att göra det pga hur den som utsätts tidigare agerat är det ett felaktigt resonemang men som tyvärr ofta får stöd genom att folk säger att kvinnor skall ta ansvar för mäns sexualitet genom att själva akta hur de klär sig, rör sig och ser på folk. Det är ett sjukt resonemang. Och då menar jag inte sjukt som i "lite knasigt" utan i ordets rätta bemärkelse - sjukt, sjukligt, inte friskt, abnormt. Och det är allmänhetens stöd (för det är i praktiken det vi pratar om här) som gör att våldtäktsmännen kan rättfärdiga sitt beteende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar